Näin valitset oikeat somekanavat työnhakuun

30.11.2016   |   Teksti: Arja Lindfors   |   Ura

Opiskelijalla on nykyään valittavanaan useita sosiaalisen median kanavia työnhakuun ja oman osaamisen esittelyyn. Kuinka löytää itselleen sopivimmat?

Viime vuosien taloustilanteesta johtuen kilpailu työpaikoista on kovaa opiskelijoidenkin kesken. Sosiaalisen median palveluista on tullut merkittävä tekijä työllistymisessä. Osansa on myös suorahakujen määrän sekä erilaisten luovien työnhaku- ja rekrytointikeinojen lisääntymisellä. Miten siis hakea töitä tehokkaasti? 

Sosiaalisen median palveluista ei ole pulaa, mutta vain pienellä osalla niistä on merkitystä opiskelijan työnhaun kannalta.
LinkedIn on puhtaan ammatillisuutensa vuoksi selvästi tärkein palvelu, ja se kannattaakin jokaisen työtä hakevan ottaa käyttöön. Viereisen sivun pikatestillä voit valita, mitkä muut kanavat täyttävät palettisi parhaiten. Muistathan kuitenkin, että parhaaseen tulokseen pääset kanavia yhdistelemällä! 

 

LINKEDIN

LinkedInissä on jo reilusti yli 800 000 suomalaista käyttäjää, ja määrä kasvaa edelleen. Se on tärkein ammatillinen sosiaalisen median palvelu työnhakijalle. Yritykset ovat alkaneet lisääntyvissä määrin pyytää työnhakijoilta
LinkedIn-profiililinkkejä referenssien tarkasteluun ja laajemman osaamisprofiilin näkemiseksi. Pidä siis LinkedIn-profiilisi kunnossa!  

LinkedInissä ilmoitettujen työpaikkojen määrä on moninkertaistunut parin viime vuoden aikana, ja sama koskee siellä julkaistujen kesätyö- ja harjoittelupaikkojen määrää. Tullakseen löydetyksi
LinkedInistä ja tuodakseen osaamisensa oikealla tavalla esiin pitää profiilissa ottaa sisällön määrän lisäksi huomioon laatu. LinkedIn on julkaissut ohjeet hyvän profiilin tekemiseksi, ja näitä ohjeita kannattaa noudattaa. Katso myös selkeä ohje:
www.slideshare.net/tomlaine/linkedin-tynhaussa-pikaopas

Myös LinkedInin kautta tehtyjen suorahakujen määrä on kasvanut hurjasti viimeisen parin vuoden aikana – pidä siis huoli, että olet löydettävissä osaamisellasi!

 

FACEBOOK

Facebook on tärkeä kanava oman henkilökohtaisen verkostosi aktivointiin työnhaun tueksi. Kerro verkostollesi mitä osaat, mitä haet, ja muut työnhakusi yksityiskohdat, kuten koska ja mistä työtä haluat. Linkitä profiiliisi myös muut kanavat, joilla esittelet osaamistasi. 

Facebookista löytyy paljon työnhakusivuja ja -ryhmiä, joissa paikkoja ilmoitellaan. Hakuja tekemällä löydät varmasti paljon mielenkiintoista sisältöä. Facebookista ei haeta yksittäisiä osaajia, joten osaamisesi esittely profiilissasi ei ole kovin tärkeää. Rekrytoijat käyttävät Facebookia enemmänkin massamarkkinointikanavana.

 

TWITTER

Twitter on monelle sekä ammatillinen että henkilökohtainen, viihteellinen palvelu. Siellä voidaan sujuvasti puhua niin päivän uutisista, urheilutuloksista, harrastuksista kuin työnhaustakin samaan aikaan. Twitterin teho työnhaussa on parhaimmillaan sen nopeassa vaikuttavuudessa. Jaa Twitterissä omien työnhaku- ja osaamisprofiiliesi linkkejä, ja tulet huomaamaan, että se on tehokkain kanava houkutella niille nopeasti lukijoita. 

 

INSTAGRAM

Instagramista on yllättäen alkanut löytyä kohtuullisen paljon työpaikkailmoituksia. Tästä huolimatta palvelu on hyvin haastava työnhakua ajatellen. Instagramista ei varsinaisesti etsitä työntekijöitä, ja osaamisen esittely on usein lähes mahdotonta. Lisäksi ilmoitettujen työpaikkojen kuvaukset eivät yleensä ole palvelussa, vaan sitä käytetään lähinnä tekemään yritystä tunnetuksi.

 

PINTEREST

Pinterest on mielenkiintoinen kuvanjakopalvelu, josta löytyy jo paljon suomalaisia työnhakuprofiileja. Moni työnhakija kokee sen parhaaksi kanavaksi tuoda esiin omaa osaamistaan työnäytteiden kera. Siellä voi helposti esitellä myös persoonaansa ja motivaatiotaan. Toimiakseen tehokkaasti työnhaussa Pinterest vaatii lukijoiden houkuttelua muista kanavista. 

 

BLOGI

Blogissa oman osaamisen monipuolinen esittely on usein melko helppoa. Löydetyksi tuleminen on kuitenkin vaikeaa, ellei mahdotonta, joten linkkiä pitää jakaa Twitterin, Facebookin tai muiden kanavien kautta. Monet työnhakublogit on Suomessa rakennettu WordPressin päälle, ja se toimiikin ilmaisena palveluna tähän tarkoitukseen loistavasti. 

 

YOUTUBE & VIMEO

YouTube ja Vimeo ovat laajimmin Suomessa käytetyt videonjakopalvelut, ja kummastakin löytyy laajasti työnhakuvideoita sekä jonkin verran työpaikkailmoituksia. YouTube on merkittävästi suositumpi, mutta myös täynnä sisältöä, joten sieltä huomatuksi tuleminen on haastavaa.

Jos päädyt tekemään työnhakuvideon, muista jakaa sen linkkiä muissa sosiaalisen median kanavissa. Videon hyödyntäminen on vahva trendi. Mieti, tuntuuko se oikealta tavalta esitellä osaamistasi. Video ei kuitenkaan millään tavoin korvaa muuta osaamisen esittelyä, vaan on ainoastaan mielenkiintoinen lisä. 

 

WHATSAPP

Viime aikoina on alkanut näkyä työpaikkailmoittelua WhatsAppin kautta, ja useampikin suomalainen rekrytointialan toimija on perustanut palveluun ryhmiä omien paikkojensa jakamiseen. Pidä siis WhatsAppia silmällä!

Juttu on ilmestynyt alun perin Teekkarin työkirjassa 2016. 
Teksti:  Tom Laine